τίτλος : Μύθοι και αλήθειες γύρω από την ευφυΐα και τη χαρισματικότητα - Απαντά ο αντιπρόεδρος της ελληνικής MENSA κ.Παπανδρέου
Σύνδεσμος : Μύθοι και αλήθειες γύρω από την ευφυΐα και τη χαρισματικότητα - Απαντά ο αντιπρόεδρος της ελληνικής MENSA κ.Παπανδρέου
Μύθοι και αλήθειες γύρω από την ευφυΐα και τη χαρισματικότητα - Απαντά ο αντιπρόεδρος της ελληνικής MENSA κ.Παπανδρέου
Τι ακριβώς μετρά ο δείκτης IQ; Η υψηλή νοημοσύνη μάς φέρνει πιο κοντά στην επιτυχία και την ευτυχία; Ποιοι θεωρούνται χαρισματικοί άνθρωποι; Και η MENSA τι κάνει για όλα αυτά;
Ο κ. Αλέξανδρος Παπανδρέου, αντιπρόεδρος της ελληνικής MENSA & υπεύθυνος στον τομέα των Χαρισματικών Παιδιών έλυσε σχετικές απορίες μας.
- Κυκλοφορούν πολλοί μύθοι γύρω από την ευφυΐα και άλλων σχετικών εννοιών. Δώστε μας από έναν σύντομο ορισμό για τις παρακάτω λέξεις:
Δείκτης IQ:
Το IQ είναι ένας δείκτης που φέρεται να αποτυπώνει την αντιληπτική ικανότητα. Το test IQ είναι το μέσο το οποίο προσπαθεί με όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικό τρόπο μέσα από δοκιμασίες να ποσοτικοποιήσει την ικανότητα αυτή.
Ευφυΐα:
Η ευφυΐα είναι μια έννοια η οποία περικλείει το σύνολο των νοητικών διεργασιών του εγκεφάλου και αποτυπώνει τη δυνατότητα του να επιλύει προβλήματα. Η ικανότητα σε νοητικές διεργασίες όπως η ανάλυση, η σύνθεση, η αναγνώριση και η αναγωγή αλλά και η ταχύτητα, η πολυπλοκότητα και το πλήθος των διεργασιών που μπορεί να συνδυάσει ο νους τον χαρακτηρίζει ως περισσότερο ή λιγότερο ευφυή.
Ιδιοφυΐα:
Η ιδιοφυΐα είναι η έννοια που αποτυπώνει τις πολύ υψηλές νοητικές ικανότητες, την πολύ υψηλή ευφυΐα και αποδίδεται συνήθως σε άτομα των οποίων η αντιληπτική ικανότητα κατατάσσεται στο ανώτερο 1 τις χιλίοις του πληθυσμού. Είναι σύνηθες ιδιοφυείς άνθρωποι να διακρίνονται και να έχουν εξαιρετικές ικανότητες σε κάποιο γνωστικό ή επιστημονικό πεδίο.
Χαρισματικότητα:
Η χαρισματικότητα είναι η έννοια που περιγράφει πάρα πολύ υψηλές νοητικές ικανότητες οι οποίες εκτείνονται σε μια πληθώρα γνωστικών και επιστημονικών πεδίων. Οι χαρισματικοί άνθρωποι διακρίνονται από το γεγονός ότι μπορούν να διακριθούν σε ότι καταπιάνονται ενώ η ευφυΐα τους ανήκει στο ανώτερο 1/10.000 του ανθρώπινου πληθυσμού - Πώς ορίζετε τον χαρισματικό άνθρωπο;
Το γεγονός ότι αντιλαμβάνεται διαφορετικά τις καταστάσεις και μπορεί να βρει λύσεις εκεί που διαφαίνεται αδιέξοδο του προσδίδει διορατικότητα και αρχηγικές ικανότητες. Ο χαρισματικός άνθρωπος έχει δημιουργικό τρόπο σκέψης και συναισθηματική σταθερότητα που προκύπτει από τα υψηλά επίπεδα ενδοσκόπησης και αυτογνωσίας του ενώ τέλος δεν επιδέχεται ετεροπροσδιορισμού από εξωτερικούς παράγοντες αλλά αυτοπροσδιορίζεται και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην χρειάζεται παρακίνηση για να ακολουθήσει την φυσική του ροπή, να μην έχει την ανάγκη να ενταχθεί σε ομάδες αλλά να τις προσδιορίζει ή να λειτουργεί ανεξάρτητα.
- Πιστεύετε ότι η μέτρηση σ’ ένα τεστ νοημοσύνης είναι αρκετή για να θεωρηθεί κάποιος ιδιοφυΐα;
- Κάποιο παιδί με υψηλό δείκτη IQ μπορεί να μην έχει καλές επιδόσεις στο σχολείο;
- Πιστεύετε ότι είναι αναγκαία η ειδική εκπαίδευση των χαρισματικών παιδιών; Με ποιον τρόπο;
Είναι απαραίτητη η προσαρμοσμένη εκπαίδευση στην ιδιαιτερότητα του κάθε παιδιού, γιατί όλα τα παιδιά, όπως και όλοι οι άνθρωποι, είναι διαφορετικά. Απλά καταλαβαίνετε ότι όταν ένα παιδί απέχει περισσότερο από το στατιστικό μέσο όρο, οι ανάγκες του γίνονται όλο και πιο ιδιαίτερες και είναι επιτακτικότερη η ανάγκη εφαρμογής ειδικών παιδαγωγικών μεθόδων. Τα χαρισματικά παιδιά επεξεργάζονται τις πληροφορίες με πολύ πιο γρήγορο και σύνθετο τρόπο οπότε θα πρέπει να τους δίνεται η δυνατότητα μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία να εμβαθύνουν περισσότερο, να ανακαλύπτουν τα βαθύτερα αίτια των όσων διδάσκονται, αλλά και να αποκτούν μια ολιστική προσέγγιση των μαθημάτων. Ο παιδαγωγός οφείλει να τα οδηγεί να ανακαλύψουν τον τρόπο που επικοινωνούν όλα τα γνωστικά και επιστημονικά πεδία μεταξύ τους, σα συγκοινωνούντα δοχεία, αλλά να αναδεικνύει και την επίδραση και εφαρμογή τους στον πραγματικό κόσμο για να ξεφεύγει από τα στενά όρια της στείρας εκμάθησης. Τα παιδιά πρέπει να έχουν χώρο να εκφραστούν και ελευθερία για να σκεφτούν πέρα από αυστηρές μεθοδολογίες και κανόνες. Οι μεθοδολογίες είναι απαραίτητες για να μπορούμε να αξιοποιούμε εργαλεία που δεν κατανοούμε πραγματικά πως λειτουργούν, οπότε αρκούμαστε να τις ακολουθούμε δογματικά έχοντας πίστη ότι αυτός που τις θέσπισε καταλάβαινε κάτι περισσότερο από εμάς. Για μια ευρεία αντίληψη όμως είναι καταναγκασμός να ακολουθεί τυφλά μεθοδολογίες και κανόνες.
Εάν δεν υπάρξει ένας εμπλουτισμένος τρόπος διαπαιδαγώγησης τα χαρισματικά παιδιά θα χάσουν το ενδιαφέρον τους όχι μόνο για την εκπαιδευτική διαδικασία αλλά ενδεχομένως και για τα επιστημονικά και γνωστικά αντικείμενα και κατ’ επέκταση δε θα μπορέσουν να αναπτύξουν επαρκώς τις δυνατότητες τους. Δε μπορούμε να περιμένουμε να χωρέσουν στο κουστούμι του μέσου όρου.
Αυτό που μπορεί να γίνει πρακτικά για την καλύτερη διαπαιδαγώγηση όλων των παιδιών είναι ο εμπλουτισμός της εκπαιδευτικής διαδικασίας με εργασίες οι οποίες θα πραγματεύονται πραγματικά προβλήματα και θα απαιτούν κρίση και συνδυαστική γνώση από όλα τα μαθήματα του διδακτικού κύκλου. Θα ομαδοποιούνται τα παιδιά ανάλογα με τα ενδιαφέροντα, τις κλίσεις και τις ικανότητες τους έτσι ώστε να συγκροτούν σύνολα με πολυποίκιλες δυνατότητες στα οποία θα ανατίθενται εργασίες ανάλογα με τη δυναμική τους. Με αυτό τον τρόπο υπάρχει ελευθερία έκφρασης και ανάπτυξης των δυνατοτήτων όλων των παιδιών, δεν υπάρχουν διακρίσεις ή ρατσιστικοί διαχωρισμοί μεταξύ χαρισματικών παιδιών και παιδιών του μέσου όρου, δημιουργείται ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον ανάμεσα στις διαφορετικές ομάδες που οδηγεί σε διαρκή βελτίωση, τα χαρισματικά παιδιά έχουν τη δυνατότητα να καλύψουν φυσιολογικά τις συναισθηματικές και κοινωνικές τους ανάγκες με συνομηλίκους τους, ενώ τα υπόλοιπα παιδιά αντιμετωπίζουν τους προικισμένους συμμαθητές τους σαν μέλη που συνεισφέρουν με το χάρισμα τους για να τραβήξουν την ομάδα μπροστά και όχι ως ξένους και αντίθετους.
- Χρειάζονται βελτιώσεις στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ως προς την εκπαίδευση των χαρισματικών παιδιών;
- Η χαρισματικότητα συνδέεται με καλύτερο βιοτικό επίπεδο;
Από την άλλη η έννοια της ποιότητας ζωής είναι διυποκειμενική και εξαρτάται από την ικανοποίηση που απολαμβάνει ο καθένας από το πώς έχει διαμορφώσει τη ζωή και τις επιλογές του. Από αυτή τη σκοπιά για έναν χαρισματικό άνθρωπο είναι πιο εύκολο να θέσει τους στόχους και να διαγράψει την διαδρομή που θα του φέρει μεγαλύτερη πληρότητα∙ μια διαδρομή που διαφέρει όμως από αυτή που επιτάσσουν τα κοινωνικά πρότυπα οπότε είναι δύσκολο και για την κοινωνία να αναγνωρίσει, με τα δικά της κριτήρια, το υψηλό επίπεδο ποιότητας ζωής χαρισματικών ανθρώπων. Υπάρχει πάντως συσχέτιση της επαγγελματικής επιτυχίας και της χαρισματικότητας οπότε δεν αποκλείεται να συνδυαστεί και με υψηλό βιοτικό επίπεδο, χωρίς αυτό όμως να αποτελεί αυτοσκοπό.
- Οι χαρισματικοί άνθρωποι έχουν καλύτερο δείκτη ψυχικής υγείας ή όχι;
Ένας χαρισματικός άνθρωπος έχει να αντιμετωπίσει το αίσθημα του ότι δεν τον καταλαβαίνουν λόγω της μεγαλύτερης διαφορετικότητας του, το αίσθημα της μοναξιάς και το πρόβλημα αποκλεισμού από τον κοινωνικό περίγυρο. Αυτά είναι ζητήματα που μπορεί να προκαλέσουν ψυχική αστάθεια, αλλά είναι και απαραίτητες δυσκολίες που καλείται να υπερκεράσει προκειμένου να διαμορφώσει χαρακτήρα, όπως αντίστοιχες δυσκολίες αναλογούν και στον κάθε ένα άνθρωπο ξεχωριστά. Αν αντιμετωπιστούν σωστά οι συναισθηματικές και κοινωνικές ανάγκες των χαρισματικών ανθρώπων έχουν πολύ καλή ψυχική υγεία, όπως και όλοι οι υπόλοιποι άνθρωποι.
- Πώς ξεκίνησε η Mensa; Ποιος ο σκοπός της;
Έτσι η ιδέα για ένα test ευφυΐας στάθηκε αφορμή για τη δημιουργία της MENSA. Η MENSA έφερε γύρω από το ίδιο τραπέζι ανθρώπους κάθε υποβάθρου και κάθε άποψης, να συνδιαλέγονται και να συνεργάζονται ενώ ο στόχος της είναι ανώτερος: η ανακάλυψη και προώθηση της ανθρώπινης ευφυΐας ως μέσο προώθησης της κοινωνίας.
Η Ελληνική MENSA ιδρύεται ως μη κυβερνητικός, μη κερδοσκοπικός οργανισμός, αναδυόμενο μέλος της διεθνούς Mensa το 1986 και σήμερα επιτρέπει σε περισσότερους ανθρώπους να επωφεληθούν από το περιβάλλον που προσφέρει αλλά και τις παρεμβάσεις της στην κοινωνία, δημιουργώντας τις συνθήκες ώστε η αποστολή της να πραγματωθεί.
Στα πλαίσια αυτά η ελληνική MENSA δραστηριοποιείται στην οργάνωση Ομάδων Ειδικού Ενδιαφέροντος περί Χαρισματικών Παιδιών, Μαθηματικών και Φυσικής, Επικαιρότητας, Κοινωνικής Παρέμβασης, Ποδηλάτου, Κλασικής Μουσικής, αποτελεί τον επίσημο εκπρόσωπο της Ελλάδας στους παγκόσμιους διαγωνισμούς γρίφων (World Puzzle Federation) διοργανώνει επιμορφωτικά σεμινάρια, δίνει διαλέξεις, διεξάγει τεστ ευφυΐας, εκδίδει το δικό της περιοδικό, επισκέπτεται χώρους πολιτισμού και φυσικού κάλους, ενώ παίρνει μέρος σε διεθνείς δράσεις και συνέδρια.
Συνοψίζοντας η MENSA είναι ένα σημείο εστίασης το οποίο είναι πιο κοντά σε ανθρώπους που αποκλίνουν από το στατιστικό μέσο όρο, ένας νοητικός ελκυστής ο οποίος αφήνει χώρο στα πλαίσια του για ελεύθερη έκφραση, συναναστροφή και ανάπτυξη των ικανοτήτων των μελών του με σκοπό την προσωπική τους ολοκλήρωση αλλά και την προσφορά τους πίσω στην κοινωνία.
- Πώς μπορεί να γίνει κανείς μέλος;
- Πόσα μέλη έχει αυτή την στιγμή η ελληνική Mensa;
- Τι έχετε να απαντήσετε σε όσους πιστεύουν ότι δεν έχει βρεθεί μέχρι σήμερα ένα τεστ νοημοσύνης που να είναι απόλυτα αξιόπιστο; Πιστεύετε ότι χρειάζονται βελτίωση τα τεστ;
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι είναι απαραίτητο να βελτιωθούν τα τεστ IQ. Οι δοκιμασίες αυτές συνδράμουν ουσιαστικά στην διάγνωση του επιπέδου της αντιληπτικής ικανότητας, δίνουν την δυνατότητα στον άνθρωπο να γνωρίσει τις δυνατότητες του όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικά, πέρα από προσωπικές εκτιμήσεις και φιλοδοξίες, και με αυτόν τον τρόπο τον βοηθάνε να τις αξιοποιήσει ρεαλιστικά. Ουσιαστικά αποδίδουν μια τάξη μεγέθους σε συγκεκριμένες δυνατότητες των ανθρώπων. Οι μετρήσεις του δείκτη νοημοσύνης δε θα έπρεπε να είναι από μόνες τους ένα πεδίο αντιπαράθεσης για να μας ενδιαφέρει το κατά πόσο είναι ακριβείς. Είναι αρκετό να μπορούν κατά προσέγγιση να αποδώσουν μια τάξη μεγέθους, ενώ παράλληλα η έλλειψη ακρίβειας αφήνει ένα καταφύγιο σε όσους πετύχουν score χαμηλότερο των προσδοκιών τους, να μπορέσουν να αποδεχθούν πιο ομαλά την απογοήτευση αυτή. Η ακρίβεια ενός μονοσήμαντου δείκτη αντιληπτικής ικανότητας εξυπηρετεί ανθρώπους που, ανούσια, έχουν ως μόνο σημείο προσδιορισμού τον δείκτη ευφυΐας τους. Ανθρώπους που αντί να αναδεικνύουν τις δυνατότητες τους μέσα από το έργο τους αναλώνονται σε τεστ IQ και χρησιμοποιούν το δείκτη αυτό ως μέσο κατάταξης. Πολύ πιο ωφέλιμο θα ήταν αν μπορούσαμε να κάνουμε όσο το δυνατό πιο ακριβή τεστ που μετράνε τις διάφορες κλίσεις και ταλέντα και ειδικότερα σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.
- Θα συμβουλεύατε όλους τους γονείς να κάνουν τεστ ευφυΐας στα παιδιά τους; Πώς πρέπει να αντιδράσουν οι γονείς όταν μάθουν τον δείκτη ευφυΐας του παιδιού τους; Υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες δεν βοηθά το να γνωρίζει κάποιος τον δείκτη ευφυΐας του;
Οι περιπτώσεις που δε βοηθά να ξέρει κάποιος τον δείκτη ευφυΐας του είναι όταν δεν σκοπεύει να τον χρησιμοποιήσει κάπως και απλά το χρειάζεται ως επιβεβαίωση. Ένας άνθρωπος που προσδιορίζεται μονάχα μέσα από το δείκτη νοημοσύνης του αν πετύχει χαμηλό score στα τεστ ευφυΐας θα δυσκολευτεί πολύ να επαναπροσδιορίσει τον εαυτό του. Αν τα καταφέρει πάντως θα είναι προς όφελός του.
Διαβάστε επίσης:
«Ο χαρισματικός άνθρωπος ξεχωρίζει από το έργο του» του Δρ. Νανόπουλου
_______________________________________________________
̽ Ο Αλέξανδρος Παπανδρέου είναι 27 ετών, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχανικός Η/Υ και υπότροφος υποψήφιος Διδάκτορας του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» στο εργαστήριο υπολογιστικής ευφυΐας. Μιλάει 4 ξένες γλώσσες και παίζει πληθώρα μουσικών οργάνων, ασχολείται με την καθοδήγηση παιδιών αλλά και την υποστήριξη γονέων, ενώ στα ενδιαφέροντα του είναι οι αλγόριθμοι, η φιλοσοφία, η φυσική, τα ταξίδια, η συγγραφή βιβλίων και η σκηνοθεσία. Έχει δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά, διαλέξεις σε διεθνή συνέδρια και δεκάδες δημοσιευμένα άρθρα, ενώ συντηρεί και το προσωπικό του blog (http://ift.tt/1RDRdii)
Έτσι, το άρθρο Μύθοι και αλήθειες γύρω από την ευφυΐα και τη χαρισματικότητα - Απαντά ο αντιπρόεδρος της ελληνικής MENSA κ.Παπανδρέου
δηλαδή όλα τα άρθρα Μύθοι και αλήθειες γύρω από την ευφυΐα και τη χαρισματικότητα - Απαντά ο αντιπρόεδρος της ελληνικής MENSA κ.Παπανδρέου Αυτή τη φορά, ελπίζουμε ότι μπορεί να προσφέρει οφέλη σε όλους σας. Εντάξει, μπορείτε να δείτε σε μια θέση σε άλλα άρθρα.
Μπορείτε τώρα να διαβάσετε το άρθρο Μύθοι και αλήθειες γύρω από την ευφυΐα και τη χαρισματικότητα - Απαντά ο αντιπρόεδρος της ελληνικής MENSA κ.Παπανδρέου η διεύθυνση του συνδέσμου https://voiceinformation.blogspot.com/2017/09/mensa.html
0 Response to "Μύθοι και αλήθειες γύρω από την ευφυΐα και τη χαρισματικότητα - Απαντά ο αντιπρόεδρος της ελληνικής MENSA κ.Παπανδρέου"
Δημοσίευση σχολίου